Fredag 26 mars 2021. Det börjar ljusna…

På den tiden då Skånelinjen var en aktiv del av vårt kustförsvar (foto: Oskar Gerhardsson)

Det börjar ljusna, åtminstone dygnets timmar. Det blir ljus på morgonen och numera ser man också solen vid flera tillfällen under dagen. Vaccinationerna löper på, om än väldigt sakta och det käbblas över hela världen om tillgången på vaccin! Så det är rätt skönt att sitta här i min egen lilla isolerade del av världen. De dagliga utflykterna inskränker sig till postleveranser vid PostNords postcentral i byn, eller Preem-macken som sköter transporter för Schenker. Men det finns undantag som igår när jag fick ett anfall av städsjukan. Under hela vinter har min släpvagn stått här på gårdsplanen och undan för undan fyllts med allsköns bråte bland annat en gammal resårmadrass. Så det blev äntligen en tur till återvinningen. Lite spring fram och tillbaks i anläggningen, lite skulle dit, annat skulle dit och det skulle vara där. Men efter drygt 45 minuter var släpet tomt och ”lyckan fullständig”.

Men nu över till betydligt roligare saker. Den nya boken TAGGTRÅDSKUST hoppas jag du numera känner till. Under ett par veckor i början av denna månaden distribuerades boken ut till sina beställare, som i många fall väntat länge på den. Reaktionerna har varit många och positiva, vilket naturligtvis är mycket glädjande! Här några kommentarer:

”En mycket intressant bok, njuter av ett kapitel varje kväll”
”Nu är den här, just skummad i genom. Och måste sägas Leif. Bravo!!! Vilket engagemang. Du har gjort det igen.”
”Mycket välskriven och intressant bok. Rekommenderas varmt”

En kollega kallade boken för det kompletta uppslagsverket om Skånelinjen. Så det är inte utan att jag känner mig lite nöjd med resultatet. Men som det står i boken, så är det inte bara jag som skall ha äran, det är många som har bidragit och skall ha stor del i äran.

Här några smakprov på innehållet i boken:

Ett av kapitlen handlar om spionage och spioner. Ett kapitel som till stora delar sammanställts av Simon Olsson. Här finner man förvånansvärda uppgifter om främst det tyska spionaget mot Skånelinjen. Själv höjde jag förvånat på ögonbrynen när jag såg detaljerna i de tyska spionrapporterna. Till och med numren på värnen var utmärkta och dessutom ganska exakta lägesplaceringen. I den tyska marinstabens handböcker Schweden: küstenbefestigungen (Sverige: kustbefästningar)
som publicerades i olika versioner framför allt 1941 och 1943. I dessa böcker beskrivs Skånelinjens enskilda värn och deras beväpning, men även till exempel luftvärn och avspärrningar, längs den skånska kusten. Men det tog inte slut när andra världskriget avslutades. Alla har vi väl hört talas om tavelförsäljare, TIR-märkta långtradare från öst och inte minst diplomatbilar som dök upp på märkliga platser. I boken finner du några exempel på detta.

Kartan ovan är hämtad ur den tyska marinstabens handbok och visar södra Skåne och de delområde som ”utforskats” lite ordentligare (läs: spionerats). Detaljrikedomen är förvånande och ibland lite märklig. Hur kunde man komma så nära spärrområdena så att värnens nummer kunde utläsas?

Ett område som tydligen var väldigt intressant för tyskarna var Falsterbokanalen och området på Falsterbonäset. Här är informationen väldigt detaljerad och exakt med angivande av kulsprutevärn, kanonställningar och förläggningsområden. Spännande läsning om en svunnen tid! Men tyvärr är Falsterbokanalen aktuell igen. Denna gång ur en mer negativ synpunkt, åtminstone för oss med intresse i natur och militärhistoria. Under många år har planer om bebyggelse längs Falsterbokanalen varit på tapeten, och nu är det dags igen. Området längs Falsterbokanalens nordöstra sida är nu planerat att bebyggas med 70 lägenheter. Området är i den nordvästra delen av kanalområdet.

På kartan ovan syns det planerade bostadsområdet med åtta huskroppar inom spärrområdet nordöstra delen. Så här skriver man i detaljplanen under Konsekvenser av planens genomförande: ”De kulturvärden som består i värn från Per Albinlinjen förloras. Istället tillkommer kultur- och upplevelsevärden i form av nyproduktion av allmänna platser (torg, restaurang, café) och arkitektoniska värden”(!) På ett annat ställe i skrivelserna kan man läsa: ”Det finns kvar lämningar i form av försvarsvärn och stenbumlingar från Per Albin-linjen. Ett större värn finns i anslutning till Kanaltornet. Det är överväxt och svårt att finna om man inte vet att det finns där. Borttagandet av värn från Per Albin-linjen utgör en kulturvärdesförlust. Det finns dock motsvarande värn länge söderut i naturreservatet som kulturföreningen Calluna har som visningsvärn. Övriga värn (stridsvagnshinder) finns i naturreservatet”.
Det återstår att se vad som händer. Tyvärr betyder detta att ett komplett spärrområde bryts sönder och ”naggas” i kanten. Det känns lite som att det kan vara början till slutet för det militärhistoriska landskapet vid Falsterbokanalen.

”Stenbumlingar” (?)

Spärrområde Falsterbokanalen är unikt genom sin omfattning av kulsprutevärn, stridsvagnshinder i form av draktänder och andra spärrar. Genom åren har en del värn raserats och ett luftvärnstorn i betong, som stod mitt i spärrområdet, raserades för ett antal år sedan.

Grävmaskin i arbete med borttagandet av ett värn längs Falsterbokanalen.

Så än har våra militärhistoriska lämningar, och dess historia, inte något större värde när det gäller kommunernas framfart med exklusiva byggnadsplaner. Men vi riktar intresset mot något annat som är mer intressant. I boken TAGGTRÅDSKUST belyses den så kallade Smålandslinjen. En försvarslinje som skulle sträcka sig längs den skånska gränsen mot Halland och Småland. Riktigt vad tanken var bakom linjen är inte riktigt klarlagt. Enligt vissa källor skulle försvaret av Skåne upptas här om en fiende tog i sig i land. Tanken var mycket kontroversiell med tanke på de soldater som försvarade de kustnära områdena – skulle de överges, eller? Ytterst lite underlag har framkommit om hur det låg till och endast mycket lite dokumentation har framkommit. Det finns dock spår i terrängen och detaljerade berättelser som återges i boken.


Så nog finns det mycket spännande att läsa om i den omfattande boken om befästningslinjen Skånelinjen! Vill beställa boken gör du det enklast via FORT & BUNKER genom att klicka HÄR så kommer du direkt till beställningssidan. Här kan du också läsa mer om innehållet. Är du abonnent på tidningen FORT & BUNKER kostar boken endast 335 kronor! Det är en rabatt med 110 kronor. Så kanske är det en bra idé att bli abonnent på tidningen och tjäna en slant. Du får dessutom då tidningen under ett år och 20% på förlaget egna böcker. Vill du bli abonnent gör du det enklast HÄR!

Så nu är det dags att fortsätta dagens skrivarbete. Nu är det det kommande numret av tidningen FORT & BUNKER som jag precis börjat arbeta med. Det verkar som om det kan bli ett ganska spännande innehåll denna gången också! Ur innehållet nämnas:

Fortsättning på berättelsen om den störtade Flygande fästningen
Atomkanonen
Stridsvagnshinder och granitblock
Engelska kulsprutevärn på Malta
Bunkerkonst eller graffiti?
Jakten på 21:orna fortsätter

Där har du några av godbitarna som du kan se framemot som abonnent på tidningen!
Utanför arbetsrummet fönster skiner nu faktiskt solen, så det får nog bli en liten promenad först innan skrivandet börjar igen.

Bunkerhälsning
Leif H
En liten påminnelse kommer här också. Du som förhandsbeställde boken TAGGTRÅDSKUST fick ett ”litet” rabatterbjudande tillsammans med din bokleverans. Det gällde boken FORTET – En bok om Oscar II fort. Erbjudandet gäller bara tills den 15 april, så vill du hinna utnyttja det så börjar det bli dags att beställa! Har du missat erbjudandet? Hör av dig till oss på mail HÄR så ordnar vi det!